Re: Power management en herrie van de fan's

On 01-09-14 14:01, Frans van Berckel wrote:

Hoi,

> Hoe zou jij dat doen? Wil een server, als deze niet zoveel te doen
> heeft, wat minder vermogen laten verbruiken. Staat toch 24 * 7 aan.
>
> Lees wat minder warmte stoken en dus wat minder herrie van de fan's. Heb
> je hier ervaring mee? Welke stappen heb jij ondernomen?

Ik heb zelf twee servers hier thuis staan.

In de meterkast staat een kleine energiezuinige ARM server met SSD. Die
doet vooral routing en wat kleine server taken. Deze is helemaal passief
gekoeld (met een externe voeding) en gebruikt weinig stroom. Voor de
meeste taken is 'ie ruim voldoende. Alleen als iets echt processor
intensief wordt of veel disk I/O nodig heeft, merk je zijn beperkingen.

Daarnaast heb ik achter de bank een grote server staan die dienst doet
als fileserver / backupserver / media server / PVR. Op dat systeem draai
ik ook een lading virtuele machines voor mijn testomgeving en
transcodeer ik ook regelmatig films etc. Die server heeft een standaard
(lees: energie vretende) intel processor, een SSD voor het OS en HDD's
in raid opstelling voor de bestanden. Het is een zeer ruim bemeten kast
met geluidsisolatie, stille case fans, stille voeding en stille CPU-fan.
De HDD's zijn met rubberen dopjes trillingsvrij gemonteerd (etc).

Beide servers zijn al behoorlijk oud. Van de grote server heb ik
indertijd de case, de fans en CPU-koeler bij ikbenstil gekocht, maar
toen ik recent een stille computer voor mijn schoonouders samenstelde
viel het me op dat inmiddels ook bij gewone winkels stille componenten
goed verkrijgbaar zijn.

Uit je vraag wordt mij niet helemaal duidelijk of het je vooral om het
stil gaat of vooral om het energiezuinige. Dat zijn namelijk twee
verschillende dingen: ook energie zuinige systemen kunnen een irritant
fannetje hebben en zoals mijn tweede systeem bewijst kan een flink
opgetuigd actief gekoeld systeem ook doodstil zijn.

Natuurlijk geldt wel: hoe minder warmte een systeem produceert, hoe
makkelijker het stil te maken is. En tegenovergesteld: op het moment dat
je twee zware videokaarten in je systeem gaat zetten, wordt natuurlijk
een stuk moeilijker om alles op een stille manier koel te houden.

> Zelf reeds naar sensors en fancontrol zitten kijken.

Dat kan wel iets helpen: ik heb een systeem staan met een i3 processor
waarvan de load doorgaans verwaarloosbaar is. Die produceert dan zo
weinig hitte dat de stock koeler van de i3 (die niet als echt stil
bekend staat) zo langzaam kan draaien dat je nog steeds niets hoort.

Op systemen met een zwaardere belasting heb ik slechtere ervaring met
fancontrol: knijpen levert dan al snel hogere temperaturen op en dat
betekent minder betrouwbaarheid. Het zelfde geldt voor passieve
voedingen. Op nauwelijks belaste of zeer energie zuinige systemen kan je
of een case fan of je voedingsfan weglaten. Maar in de andere gevallen
ga je het toch in de temperatuur merken. En een goede voeding met een
stille fan is ook (zo goed als) onhoorbaar.

groet,

Winfried