Re: Foto's gecomprimeerd mailen

op 05-09-14 11:26, Jan-Rens Reitsma schreef:

> Hallo Paul,
>
> Misschien heb ik een oplossing voor het probleem van je klanten.
>
> <knip>

> Ik zag dat de afbeeldingen van 3000x4000 px van mijn (niet zo nieuwe,
> goedkope) pocketcamera tussen de 2,7 en 6,0 MB groot zijn. De
> afbeeldingen van 1,5 MB van je klant zijn dus niet groot te noemen.
> Verder comprimeren, tot (ver) onder de 100 kB, levert volgens mij een
> fors kwaliteitsverlies op.

Dat klopt, maar de foto's hoeven niet te worden afgedrukt, alleen op een
scherm bekeken.

Foto's van onder de 100 KB zijn goed genoeg denk ik. Maar mocht dat niet
zo zijn dan kan het wat worden bijgesteld.

> Zouden je klanten tegen een limiet aanlopen omdat ze met sommige emails
> te veel plaatjes in de bijage proberen te versturen? Dat probleem los je
> met het verder comprimeren van de plaatjes niet op.

Ze lopen niet tegen limieten aan als ze 20 MB aan foto's versturen. En
dat zijn dan nog maar 14 foto's. Als die foto's gecomprimeerd worden zal
er dus al helemaal geen probleem zijn.

> Je zou je script zo kunnen aanpassen dat de gecomprimeerde foto's in
> afzonderlijke subdirectories geplaatst worden. Als de grootte van de
> directory (of het maximale aantal bestanden) de limiet overschrijdt, dan
> maak je een volgende directory aan.
>
> Je kunt vervolgens tegen je klanten zeggen dat ze maximaal de inhoud van
> een directory als bijlage aan een email mogen toevoegen.

Ik zou liever iets anders willen dan een script.
Een plugin of een programma.

Ik zal binnenkort "shrunked-image-resizer" gaan proberen. Maar zoals ik
al schreef werkt de actuele versie niet met Icedove 24 uit stable.
Dus ik wacht nog even op Icedove 31.