Re: Power management en herrie van de fan's

op 01-09-14 14:01, Frans van Berckel schreef:
> Hoe zou jij dat doen? Wil een server, als deze niet zoveel te doen
> heeft, wat minder vermogen laten verbruiken. Staat toch 24 * 7 aan.
>
> Lees wat minder warmte stoken en dus wat minder herrie van de fan's. Heb
> je hier ervaring mee? Welke stappen heb jij ondernomen?
>
> Zelf reeds naar sensors en fancontrol zitten kijken.

Je hebt het over verschillende dingen, die natuurlijk wel met elkaar te
maken hebben. Een paar losse opmerkingen:

Hoeveel stroom een processor of een systeem verbruikt in idle kun je
niet uit de specs halen. Je zult zelf moeten testen of testberichten
moeten lezen. De TDP zegt alleen wat over het maximale gebruik, niet
over idle gebruik.

ARM processors zijn vaak erg zuinig, kijk misschien eens naar een Qnap
NAS, daar kun je Debian op draaien. Maar ik heb er geen ervaring mee.

Een grote kast heeft veel minder moeite met koelen dan een kleine.

Voedingen zonder fan raad ik in de meeste gevallen af, want stabiliteit
is ook belangrijk. Een externe voeding is misschien wel een goed idee.

Het helpt erg in de herrie om een systeem in een andere ruimte te
plaatsen. Bij mij staat de server in de trapkast.

Als een systeem weinig stroom verbruikt zal er minder gekoeld hoeven te
worden.

Grote langzaam draaiende fans zijn stiller, je hebt ze die je niet
hoort. Een extra fan die de lucht uit de machine zuigt maakt het systeem
soms stiller, omdat de processor fan dan langzamer gaat draaien.

Aan sensors en fancontrol heb ik nooit wat gehad. Toch gaan de fans
sneller draaien als de computer warmer wordt. In het bios zitten vaak
opties als "quiet", die zijn van belang.

SSD's zijn stil want geen bewegende delen.

Het type systeemkast is van belang. Als je wilt kan ik je een stil type
noemen.