Re: E-mail van laptop naar server

op 06-07-14 21:53, Geert Stappers schreef:

> Hallo,
>
> Subject says all:  E-mail van laptop naar server
>

> Vanaf een laptop wil ik e-mail versturen.
> SMTP servers vinden niet meer goed.
>
> Wat moet er aan beide kanten ingesteld worden
> zodat de SMTP server wel e-mail accepteert van de laptop?
>
> Wat ik zoek zijn de namen van de termen die voor dit probleem
> een oplossing zijn. Momenteel ben ik verdwaalt in SMTPS, SASL
> STARTTLS, SSL, port 465 en meer van zulke dingen.

Als je vanaf een laptop met SMTP mail wilt versturen wil je over het
algemeen "authenticated SMTP" zodat het werkt via allerlei netwerken.
Dus je geeft een username en paswoord op.

Sommige providers bieden dat, maar lang niet allemaal (KPN bijvoorbeeld
niet). Sommige hostingproviders bieden het weer wel.

Verder wil je graag een versleutelde verbinding (STARTTLS of evt. SSL)
zodat b.v. je paswoord geheim blijft.

Je stelt je paswoord in als "plain", want het wordt toch al versleuteld
via STARTTLS (of SSL).

Voor connecties tussen mailclient en server gebruik je tegenwoordig
poort 587/tcp (submission).

Bij connecties via poort 25 moet je er rekening mee houden dat er nogal
wat providers en organisaties die poort blokkeren.