Re: E-mail van laptop naar server

On Sun, 2014-07-06 at 21:53 +0200, Geert Stappers wrote:
> Hallo,
>
> Subject says all:  E-mail van laptop naar server
>

> Vanaf een laptop wil ik e-mail versturen.
> SMTP servers vinden niet meer goed.
>
> Wat moet er aan beide kanten ingesteld worden
> zodat de SMTP server wel e-mail accepteert van de laptop?
>
> Wat ik zoek zijn de namen van de termen die voor dit probleem
> een oplossing zijn. Momenteel ben ik verdwaalt in SMTPS, SASL
> STARTTLS, SSL, port 465 en meer van zulke dingen.

Geert,

De client praat voor e-mail, of POP, of IMAP.

SMTP is wat de e-mail server service naar buiten toe praat, lees met
andere servers. Of als je client post moet afgeven bij je provider.

Meestal mag dat alleen bij je eigen provider (lees van wie de internet
verbinding is). Bij Xs4all mag ik vanaf een vreemd netwerk wel post
afleveren, als ik maar eerst even met mij account op SMTP inlog.

* POP praat TCP-110
* IMAP praat TCP-143
* POP over TLS/SSL praat TCP-995
* IMAP over TLS/SSL praat TCP-993
* SMTP praat over TCP-25
* SMTP over SSL gaat over TCP-465

Let wel dit zijn default waarden. En check voor dat je verder gaat even
of er een firewall in de weg zit? Wie kan mij SVP aanvullen?

Met vriendelijke groet,

Frans van Berckel