Re: cat kabelvraag

op 20-06-14 09:42, mourik jan heupink - merit schreef:
> [...]
> wat" qua netwerk en bekabeling.
>
> Tegenwoordig denk ik dat cat 6a bekabeling the way to go is, toch?
> Daarmee zou je een hele tijd adequaat uit de voeten moeten kunnen.
>
> Alleen het punt is: de afstand van de patch/serverruimte naar het verste
> kantoor zal wellicht iets groter zijn dan 100 meter. En in feite is dat
> dus langer dan de maximale gespecificeerde kabellengte.
>
> Het alternatief is om een fiberring te maken tussen de drie
> verdiepingen, en op elke verdieping een klein patchkastje neer te
> zetten. Uiteraard gaat die oplossing een heel stuk duurder zijn.

Glas? Dat lijkt me normaal niet nodig, al weet ik niet hoeveel
gebruikers er zijn. In veel gevallen kun je gewoon gigabit ethernet
gebruiken naar een switch per afdeling, en dan vanaf daar 100 Mbit naar
de PC's zodat niemand de lijn kan voltrekken.

Mocht je persee gigabit op de werkplek willen, dan zou ik wel zorgen
voor een snellere verbinding tussen de switches en de serverruimte, maar
dat maakt het een stuk duurder.

Switches kosten geld, maar vele lange kabels ook. Realiseer je ook dat
sommige switches lawaai maken (fan).

> Dus de vraag is: Iemand hier met ideeen/ervaringen met cat6/cat6a kabels
> die iets langer zijn dan de officiele max van 100 meter. Ik neem aan dat
> je dan gewoon de maximale snelheid niet haalt, maar nog steeds wel
> gewoon gigabit. Toch?

Ik zou het niet doen, tenzij de leverancier van de kabel zegt dat het
kan. Je kunt een kabel wel verlengen met een switch.