Re: cat kabelvraag

On Fri, June 20, 2014 09:42, mourik jan heupink - merit wrote:
> Dus de vraag is: Iemand hier met ideeen/ervaringen met cat6/cat6a kabels
> die iets langer zijn dan de officiele max van 100 meter. Ik neem aan dat
> je dan gewoon de maximale snelheid niet haalt, maar nog steeds wel
> gewoon gigabit. Toch?

Ja, maar ik zou het niet doen. Je legt bekabeling typisch neer voor een
periode van meer dan 10 jaar, misschien wel 25, beetje afhankelijk van de
afschrijftermijnen die jouw instelling hanteert. De investering om op enig
moment later weer aan te passen is vele malen hoger dan het extra geld dat
je nu zou steken in een oplossing die zeker toekomstvast is. Daarom kun je
bekabeling het beste in een keer goed neerleggen.

Het voordeel van extra switches is ook dat je niet enorm dikke
kabelbundels door heel het gebouw hoeft te leggen maar die per verdieping
kunt consolideren, wat de beheersbaarheid en overzichtelijkheid ten goede
komt.

Groeten,
Thijs