Re: cat kabelvraag

> [...]
> wat" qua netwerk en bekabeling.
>
> Tegenwoordig denk ik dat cat 6a bekabeling the way to go is, toch?
> Daarmee zou je een hele tijd adequaat uit de voeten moeten kunnen.
>
> Alleen het punt is: de afstand van de patch/serverruimte naar het verste
> kantoor zal wellicht iets groter zijn dan 100 meter. En in feite is dat
> dus langer dan de maximale gespecificeerde kabellengte.
> Het alternatief is om een fiberring te maken tussen de drie
> verdiepingen, en op elke verdieping een klein patchkastje neer te
> zetten. Uiteraard gaat die oplossing een heel stuk duurder zijn.
Hoeveel is "iets" mijn ervaring is dat slechte kabel de 100 meter vaak
niet haalt of de kwaliteit van de verbinding gaat achteruit(packet loss),
kwalitatieve kabel haalt de 100 meter wel zonder packet loss, een paar
meter(<10) extra gaat ook nog wel maar dan neemt de hoeveelheid "packet
loss" echt al toe.
Kortom houd je aan de 100 meter en overbrug extra lengte met een extra
switch, dan mag/kun je weer 100 meter overbruggen. Als je de lengte van de
kabel toch al heb liggen kun je het natuurlijk ook zelf in de praktijk
testen en zien hoe het zich gedraagt.

> Dus de vraag is: Iemand hier met ideeen/ervaringen met cat6/cat6a kabels
> die iets langer zijn dan de officiele max van 100 meter. Ik neem aan dat
> je dan gewoon de maximale snelheid niet haalt, maar nog steeds wel
> gewoon gigabit. Toch?
Ja met de eventueel "packet loss"
> Wat vinden jullie? Alle ideeen/suggesties/overwegingen zijn welkom. Ik
> weet dat dit een beetje off-topic is voor debian-user-dutch, maar het
> hoeft geen uitgebreide discussie te worden. Ik heb alle google searches
> gedaan, ik ben gewoon benieuwd naar wat praktijk ervaringen.
Groet,
Martijn van Brummelen