Re: Nu weer wel Re: Test server boot niet meer

On Mon, 2014-06-16 at 15:51 +0200, J.R. Reitsma wrote:

> Misschien proberen fabrikanten van servermoederborden zoveel mogelijk op
> ontwikkelingskosten van een BIOS te besparen door zoveel mogelijk (in
> hun ogen overbodige) zaken weg te laten. Besparing op
> ontwikkelingskosten is belangrijk omdat servers in relatief kleine
> aantallen verkocht worden. Daarom zal een fabrikant in de BIOS geen
> toeters en bellen voor muizen, USB-hubs of andere desktop-hardware
> aanbrengen omdat ze zelden of nooit gebruikt zullen worden.

Om die rede laat Debian ook veel bios settings links liggen. Ze prob'en
de hardware componenten zelf. De kernel heeft dat dus deels ondervangen.

> Waarschijnlijk wordt er door fabrikanten van uitgegaan dat de servers op
> een werkbank klaargemaakt worden en vervolgens op het datacentrum in een
> rack geplugd worden. Bij de meeste datacentra kun je volgens mij alleen
> servers bij een loket inleveren (of ophalen), waarna ze hem (op verzoek)
> alleen willen aanzetten of resetten. Als je een server op een later
> tijdstip met een toetsenbord aan een monitor wilt, hangen dan moet je
> hem weer ophalen.

Ik kan me hier heel goed wat bij voorstellen. Maar letwel, niet alleen
in datacentra tref je servers aan. Al zie je de trend wel schuiven idd.

Met vriendelijke groet,

Frans van Berckel