Re: always_bcc / mail archive

Op 04-03-14 16:57, Winfried Tilanus schreef:

> http://www.cbpweb.nl/downloads_rs/rs_2013_richtsnoeren-beveiliging-persoonsgegevens.pdf
>
> quote:
> "Een e-mailadres is een persoonsgegeven en kan, bijvoorbeeld als het de
> voor- en achternaam van de betrokkene bevat, de betrokkene direct
> identificeren. Normaal gesproken is een e-mailadres geen gevoelig
> gegeven (...)"

Een e-mail adres in een databank is zeker een persoonsgegeven. Net zoals
bijvoorbeeld een bankrekening nummer op je giro afschriften. Of een
huisadres op een brief.

Een e-mail adres in een e-mail is dat ook, toch zie ik het als normaal
om mijn correspondentie te bewaren. Net zoals mijn bankafschriften en
kopieën van mijn uitgaande brieven.

Volgens mij hoef ik mijn correspondentie niet te vernietigen binnen
korte tijd omdat er een e-mail adres in staat. Net zoals ik ook geen
kopieën van mijn uitgaande brieven hoef te vernietigen.

> [...]
>
> Om te beginnen de wet bescherming persoonsgegevens:
> - van toepassing op ALLE gegevens die op een persoon te herleiden zijn
> - persoonlijke administratie van een persoon is vrijgesteld, van
> organisaties (ook sportclubs bijvoorbeeld!) niet
> - zegt heel in het kort: niet meer bewaren dan nodig, niet langer
> bewaren dan nodig, doorgeven mag niet behalve als je dat goed geregeld
> hebt en passend beveiligen
> - als er een andere wet is die dit regelt (belastingwet, wetgeving rond
> politie, medische wetten, wet op de jeugdzorg), dan gaat die andere wet voor

Voor de belastingwetten ben ik verplicht mijn e-mail te bewaren.
Overigens zitten in mijn e-mail ook mijn offertes en mijn facturen.

Het lijkt me dus dat de belastingwet voor gaat (zie je laatste punt).

> Belastingwet:
> - facturen, jaarrekeningen en loonadministratie 7 jaar bewaren

E-mail hoort volgens mij ook in dit rijtje. Tenminste belangrijke
e-mail. Naar mijn mening kan ik bijvoorbeeld spam of persoonlijke
berichten wel wissen. Maar offertes niet.

> (andere wetten kan ik op verzoek uitleggen, maar lijken me niet zo
> relevant nu)

Jij hebt wat dit soort zaken betreft ongetwijfeld veel meer verstand van
zaken dan ik. Toch denk ik dat je een beetje richt op de persoonsgegevens.

Je schrijft ook zelf: "als er een andere wet is die dit regelt
(belastingwet, wetgeving rond politie, medische wetten, wet op de
jeugdzorg), dan gaat die andere wet voor".

> Op het cbpweb.nl staat waanzinnig veel uitleg en toelichting. Ik zie
> eigenlijk weinig gaten meer waarvan ik denk "dat is niet duidelijk, hier
> mag je naar eigen inzicht handelen". Wat ik wel zie is dat het CBP de
> mankracht mist om serieus te handhaven.

Een groot gat heb ik boven genoemd: andere wetten gaan voor.