Re: always_bcc / mail archive

On 03/02/2014 12:07 AM, Paul van der Vlis wrote:

Hoi,

> Hmm, er schijnen toch juridische uitspraken te zijn geweest die wat
> anders beweren. Nu kan ik me ook best voorstellen dat je prive zaken
> mailt via een zakelijk account, maar dat vind ik niet slim.

Of het slim is, is een ander verhaal... bij sommige privé dingen wil je
niet met je werkgever geassocieerd worden, en sommige privé dingen wil
je zo privé houden dat of de werkgever zich aan de regels houdt of niet
een beetje dunne bescherming is. Ook roddelen over het werk kan je beter
niet via je werk account doen... ;-)

> Er wordt niet gezegd dat je de mailbox met always_bcc ook gaat lezen
> zonder goede noodzaak.  Ik neem toch aan dat je als bedrijf toch wel een
> backup mag hebben o.i.d.

Backup magen mag natuurlijk. Bewaren of inzien zonder goede reden niet.

> Zelf denk ik dat zakelijke mail van het bedrijf is. Als jij opeens ziek
> wordt, moet iemand anders kunnen zien wat jij beloofd hebt namens het
> bedrijf.
>
> Als jij wilt mailen met privacy, dan kun je dat via een prive mail
> account doen vind ik.

Als je juridisch kijkt, draait het hier om welke verwachting van privacy
je als werknemer mag hebben. Daarbij speelt mee:
- beleid, reglementen en de aankondiging daarvan
- de verwachting dat de werkgever doet wat noodzakelijk is om de
continuïteit van de bedrijfsprocessen te waarborgen
- de verwachting dat de werkgever respect heeft voor de persoonlijke
levenssfeer van de werknemer

Dit levert natuurlijk veel grijze gebieden op, maar het resulteert in
twee hoofdregels:
- als de werkgever er noodzaak toe heeft, mag er in de mail gekeken worden
- als mail evident privé is, dan moet de werkgever dat respecteren

groet,

Winfried