Re: Kopie naar NTFS

Op 10-02-14 18:39, Diederik de Haas schreef:

> Nee. Maar *ik* zou dat zelf ook nooit doen.
> Volgens mij is het enige relevante wat er gekopieerd moet worden de gegevens
> en documenten van de gebruikers. Lekker belangrijk wat er bv in /usr/bin
> staat.

Het is echter veel gemakkelijker om gewoon alles te kopieren. En er is
dan ook veel minder kans dat je iets vergeet.

> [...]
> in welk type database (en versie) en hoe zijn de databases/tables/etc
> aangemaakt. Op [1] heb ik beschreven (in het Engels) hoe ik MySQL installeer
> en configureer, waarbij ik ervoor zorg dat alles op Unicode (UTF-8) staat
> ingesteld voordat ik een database aanmaak. Dat zorgt er ook weer voor dat alle
> defaults op UTF-8 staan. De kans dat je dan een succesvolle kopie/export kan
> maken is groter dan als je met diverse code-pages o.i.d. te maken hebt.
> Zo zou ik nog een hele lijst met mogelijke problemen op kunnen noemen, maar

Er draait geen DBMS. Hij was in gebruik voor mail, NFS en Samba.

> Waar het volgens mij op neerkomt, is het volgende:
> - Maak een gedetailleerd conversie plan
> - Test je plan (op een snapshot van de data) en kijk of het werkt
> - Analyseer de uitkomst en pas je plan evt aan en test opnieuw, net zo lang
> totdat je tevreden bent met de uitkomst. Een succes rate van 100% zou mooi
> zijn, maar is niet echt realistisch, dus neem in je plan op wat je met de rest
> van de data gaat doen.

Men heeft me gevraagd of ik geen goede bestemming weet voor de server,
en die weet ik wel.

In ruil daarvoor wil men dat ik een kopie maak van de data naar NTFS, en
daarna de raid volgens de regels wis.

Over dat eerste twijfel ik. Een tar-file zou geen probleem zijn. Of op
EXT3 of zo (je hebt Windows drivers voor EXT3).