Re: Scherm over te nemen, RDP

Op 11-12-13 14:39, Arjen Bax schreef:

> Is RDP te tunnelen door ssh?

Volgens mij heeft het zijn eigen beveiliging-methode.

Maar je kunt elke poort tunnelen door SSH. Niet zeker of RDP maar 1
poort gebruikt en niet zeker of het simpel gaat.

Je kunt het in elk geval met OpenVPN doen. Ik beheer wat laptops waarbij
de klant via Networkmanager/OpenVPN naar mij kan connecten, en via die
OpenVPN verbinding kan ik via elke poort connecten.
Dan heb je ook geen port-forwarding in de router nodig, en kan men vanaf
overal connecten.

> En kun je er een desktop mee delen of overnemen?

Je moet dan dacht ik x11rdp hebben, waarvan voor zover ik weet geen
Debian package is. Maar geen ervaring mee.
http://scarygliders.net/2013/07/25/x11rdp-o-matic-version-3-now-released/

> Ik ben ook nog op zoek naar een support-tool voor een
> familielid met Xubuntu.
> X2Go Desktop Sharing klinkt wel aardig, maar ik heb het idee dat RDP
> wat stabieler is.

X2go is nogal in ontwikkeling, je krijgt regelmatig een nieuwe versie en
er wordt wel eens een foutje gemaakt. Verder is de documentatie maar
matig. Er is wel commerciele support beschikbaar.

xrdp/x11rdp lijkt me ook nog niet erg stabiel, maar geen ervaring mee.
Volgens mij is de doelstelling vooral dat je er met een Windows RDP
client mee kunt connecten. Mensen met Windows hoeven dan geen andere
client te installeren.