Re: OT: Alternatieve android firmware

Hoi,

Maemo was inderdaad 75% vrije software (een aantal van de core
applicaties, zoals bijvoorbeeld de telefoon en de contacts app waren dat
niet). De opvolger van Maemo, "Meego", wat op de Nokia N9 draaide, was
daar zelfs nog beter in, hoewel men tegen die tijd van dpkg en apt
weggestapt was (ik ben niet zeker of men voor Meego RPM gebruikt heeft,
of zelfs helemaal zot geworden is en een eigen packaging formaat
geschreven heeft). Het probleem van de N9 was alleen dat dat platform al
Nee hoor, meego gebruikt gewoon .deb.

dood was nog voor het uitgekomen was, omdat de nieuwe topman van Nokia,
ex-Microsoft mens die hij was, besloot dat alle nieuwe smartphones van
Nokia enkel en alleen nog Microsoft-besturingssystemen zouden draaien.
Dat de N9 er toch nog gekomen is, was enkel en alleen te danken aan het
feit dat Nokia en Intel een contract hadden afgesloten wat Nokia
verplichtte om minstens één GSM in productie te brengen die Meego zou
draaien.
Ik heb zo'n N9. Super systeem, alleen gebrek aan applicaties.

Maar wat er nu gebeurd is: dat ex-nokia werknemers hebben meego weer hebben opgepakt, en zijn een nieuw bedrijf bedrijf begonnen (jolla.com) en hebben meego verder ontwikkelt (onder nieuwe naam "sailfish") en inmiddels ook daadwerkelijk een telefoon uitgebracht. Het gave is: heel veel openheid en open source, heel nieuwe user interface zonder knoppen, alles met gestures, plus: android app compatibility. Dus het gebrek aan applicaties is daarmee opgelost.

Enige nadeel in dit rooskleurige verhaal: de Neo900 is nog niet te koop
-- hij is zelfs nog niet af ;-)
De nieuwe jolla gaat binnenkort via de post naar mij onderweg. Hij is te koop, alleen uitlevering gaat gefaseerd. ETA mijn exemplaar: vóór kerst.

Ik dacht: meld het toch even in deze discussie, misschien zijn er mensen die die het interessant vinden. :-)

Groet,
MJ