Re: OT: Alternatieve android firmware

Op 06-12-13 13:13, Paul van der Vlis schreef:
> Hallo,

> Het kan wel.
>
> Ik las net de mensen van neo900 (Maemo opvolger) geld genoeg bij elkaar
> hebben om apparaten te gaan bouwen.
>
> Dat is dus echt Debian based en OSS (behalve de firmware van het modem,
> er schijn nog geen open GSM modem te bestaan).
>
> http://neo900.org/
>
> Eigenlijk zou het mooi zijn de software daarvoor echt in Debian te
> krijgen. Volgens mij is het nu Debian met nog een extra repository.

Niet helemaal, maar je komt in de buurt.

De N900 draaide een besturingssysteem (Maemo) wat apt en dpkg gebruikte,
maar waarvan de packages van 0 opnieuw geschreven waren ipv op Debian
"gebaseerd" te zijn. Het was dus niet "Debian met nog een extra
repository"; het was even dicht bij Debian als Red Hat bij Mandriva
(want allebei hetzelfde packaging formaat, maar verder niet echt
vergelijkbaar).

Maemo was inderdaad 75% vrije software (een aantal van de core
applicaties, zoals bijvoorbeeld de telefoon en de contacts app waren dat
niet). De opvolger van Maemo, "Meego", wat op de Nokia N9 draaide, was
daar zelfs nog beter in, hoewel men tegen die tijd van dpkg en apt
weggestapt was (ik ben niet zeker of men voor Meego RPM gebruikt heeft,
of zelfs helemaal zot geworden is en een eigen packaging formaat
geschreven heeft). Het probleem van de N9 was alleen dat dat platform al
dood was nog voor het uitgekomen was, omdat de nieuwe topman van Nokia,
ex-Microsoft mens die hij was, besloot dat alle nieuwe smartphones van
Nokia enkel en alleen nog Microsoft-besturingssystemen zouden draaien.
Dat de N9 er toch nog gekomen is, was enkel en alleen te danken aan het
feit dat Nokia en Intel een contract hadden afgesloten wat Nokia
verplichtte om minstens één GSM in productie te brengen die Meego zou
draaien.

De bedoeling van de Neo900 is om de behuizing van de N900 te nemen, de
interne hardware te vervangen door iets wat op de OpenMoko-afstammeling
"GTA04" gebaseerd is, en daarop de afstammeling van het N900/N9 OS te
draaien, met vrije vervangers van de apps die bij de N900 nog non-free
waren.

Wat betreft "interessante hardware" en "veelbelovend vrij
telefoonplatform" is de Neo900 inderdaad prachtig. Of je er één gaat te
pakken kunnen krijgen is echter een andere; ik begrijp dat men van plan
is om N900-behuizingen te refurbishen, wat betekent dat men genoeg
weggegooide N900-behuizingen moet kunnen vinden. Dat gezegd zijnde, als
je nog een oude N900 hebt liggen (of eraan kan geraken) is men ook van
plan om Neo900 "kit" te koop aan te bieden waarmee je die N900 zelf zou
kunnen modden; dat zou de prijs ook iets goedkoper maken.

Enige nadeel in dit rooskleurige verhaal: de Neo900 is nog niet te koop
-- hij is zelfs nog niet af ;-)

--
This end should point toward the ground if you want to go to space.

If it starts pointing toward space you are having a bad problem and you
will not go to space today.

  -- http://xkcd.com/1133/