Re: Cups vraag

Hallo Steven en anderen,

Op 04-12-13 17:48, Steven Post schreef:

> Lijkt me normaal.

> Dat is inderdaad niet proper, lukt het niet om dit vanaf de printer zelf
> op te lossen? Wat je in dat bestand ziet is namelijk gewoon de status
> van de printer zoals cups die ziet. Als bijvoorbeeld het papier op is
> kan ik dit oplossen door bij te vullen en op de printer eens op OK te
> drukken (afhankelijk van de printer),

Dit gaat inderdaad goed, ik krijg geen melding op de computer (geen
goede zaak) maar het printen stopt en de printer zegt dat het papier op
is. Als ik papier bijvul gaat het vanzelf verder.

> idem met andere printproblemen.

Niet altijd, vaak niet.

> Die bewuste config file heb ik nog nooit moeten aanpassen, hoogstens
> cups herstarten (doorgaans na updates).
> Als de printer gepauzeerd is dan volstaat het meestal om via de web UI
> op resume te klikken.

Dat helpt bij mij dus niet. Gisteren had ik bijvoorbeeld een error
"Print file was not accepted." (nog nooit eerder gehad), en dat was niet
te herstellen. Ook meldingen over de toner die op is, of de overloopbak
die niet aanwezig zou zijn (is er wel, maar de sensor geeft problemen)
zijn niet op te lossen. Wellicht zijn dat fouten in de driver.

> Dat is geweten, cups vereist write access op zijn eigen config files
> vanwege de web UI. Erger, als root. Upstream waren ze niet te vinden om
> de cups daemon als non-root te laten draaien, details zie [1] en [2].
>
> [1] http://www.debian.org/security/2013/dsa-2600
> [2] http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=692791

Interessante materie, goed dat er een oplossing is. Maar toch ben ik
nogal kritisch over Cups.

Ik vind de webinterface nog wel iets heel anders dan de printer zelf.
Een webinterface is immers bedoeld om configuraties te veranderen.
De status van een printer hoort naar mijn mening niet in een configfile.

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.