Re: Cups vraag

On Wed, 2013-12-04 at 17:07 +0100, Paul van der Vlis wrote:
> Hallo,
>
> Als er een print-probleem is dan krijg ik meldingen via cups en de
> printer is geblokkeerd.

Lijkt me normaal.

> Nu kan ik dat wel oplossen door /etc/cups/printers.conf te gaan
> wijzigen. Daar vind ik de foutmelding ook namelijk, op dit moment
> bijvoorbeeld:
> ----
> State Stopped
> StateMessage Print file was not accepted.
> StateTime 1385934430
> Reason paused
> Reason media-low-report
> ----
>
> Cups stoppen, deze regels weghalen, en cups starten helpt, maar vind ik
> geen nette oplossing. Wie weet een goede oplossing?
> [...]

Dat is inderdaad niet proper, lukt het niet om dit vanaf de printer zelf
op te lossen? Wat je in dat bestand ziet is namelijk gewoon de status
van de printer zoals cups die ziet. Als bijvoorbeeld het papier op is
kan ik dit oplossen door bij te vullen en op de printer eens op OK te
drukken (afhankelijk van de printer), idem met andere printproblemen.
Die bewuste config file heb ik nog nooit moeten aanpassen, hoogstens
cups herstarten (doorgaans na updates).
Als de printer gepauzeerd is dan volstaat het meestal om via de web UI
op resume te klikken.

> Overigens vind ik het nogal raar dat de printer via cups blijkbaar kan
> schrijven in het configfile.

Dat is geweten, cups vereist write access op zijn eigen config files
vanwege de web UI. Erger, als root. Upstream waren ze niet te vinden om
de cups daemon als non-root te laten draaien, details zie [1] en [2].

[1] http://www.debian.org/security/2013/dsa-2600
[2] http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=692791