root@ws063:~# cat /etc/resolv.conf
nameserver 8.8.8.8
nameserver 8.8.4.4
nameserver 2001:4860:4860::8888
nameserver 2001:4860:4860::8844
root@ws063:~#

Ik test dus nu met google's dns, maar met de (voor ons) normale surfnet
dns servers hebben we hetzelfde probleem.

root@ws063:~# host ftp.nluug.nl
ftp.nluug.nl has address 192.87.102.42
ftp.nluug.nl has address 192.87.102.43
ftp.nluug.nl has IPv6 address 2001:610:1:80aa:192:87:102:43
ftp.nluug.nl has IPv6 address 2001:610:1:80aa:192:87:102:42
root@ws063:~#

Antwoord komt direct, zit eigenlijk geen vertraging in. Dus de dns op
zich lijkt wèl goed te werken. Of is 'host ftp.nluug.nl' technisch
gezien niet hetzelfde als wat wget doet, bij het resolven van A en AAAA?

Dit rijmt toch allemaal niet met elkaar? Het is een vers geinstalleerde
machine, waar nog niet veel mee gebeurd is. ('resolvconf' is niet
geinstalleerd)

Wat zou hier verder nog van invloed kunnen zijn? Ik begrijp niet goed
wat hier gebeurt, en ook niet wat ik verder zou kunnen checken?

MJ