Re: Debian met Windows 8

Op 20-10-13 17:53, Winfried Tilanus schreef:
> Hoi,
>
> Microsoft eist weliswaar dat een computer secure UEFI ondersteunt voor
> het Windows logo, maar Windows 8 start ook prima op met gewone UEFI.

Lijkt me vreemd dat je een security-check gewoon kunt uitzetten. Dan is
het ook niet erg secure.

Maar ik vind hier wel vergelijkbare instructies:
http://paperiniktips.sviluppo-siti-web.com/windows-8-how-to-enable-boot-from-cddvd-visual-steps/

> Even checken of secure UEFI uit staat in de BIOS dus (waarschijnlijk is
> dat al het geval) en gewoon de Debian installer zijn gang laten gaan.
> (en hopen dat je BIOS geen bug heeft, zoals ik had).

Dat is vast geen probleem inderdaad, maar het lijkt me dat Windows 8 het
niet meer doet dan.

> Een andere optie is een signed bootloader (ubuntu, fedora) gebruiken,
> dan hou je, tenminste tot aan de bootloader de beveiligde keten in
> stand. Maar daar heb ik zelf niet de noodzaak toe gehad.

Dat zal inderdaad geen probleem zijn, maar ik wou Debian.

Het lijkt me dat shim zou moeten kunnen (zoals bij Ubuntu), daar is
echter jammer genoeg geen Debian package voor. Ik heb begrepen dat bij
Ubuntu (12.10) de kernel niet gesigneerd wordt, alleen de bootloader.
zie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Extensible_Firmware_Interface#Secure_boot_2