Re: EMC's DD devices

Hallo,

Ik denk dat ik iets preciezer had moeten zijn in het stellen van mijn vraag:

Ik gebruik ook al vele jaren rsync/ssh voor backups naar disk op een freenas zfs server. Ik heb echter OOK backups die naar tape gaan. LTO4. Die backup naar tape is een heel ander onafhankelijk systeem dan de backups naar disk. (ik gebruik er storix voor)

Ik heb dus twee verschillende systemen naast elkaar, met beide heel andere technologie. Ik wil dat graag zo houden, omdat het gewoon extra veiligheid biedt.

Ik zoek nu een alternatief voor die LTO tape backup. Dus de tips van rsync / rdiff / hardlinks enzo: allemaal heel handig, maar dat gebruik ik al. :-) (toch hartelijk bedankt uiteraard...!)

Ik zoek een vervanging voor onze LTO tape backup, en dacht zelf aan de archival opties van EMC nav een presentatie die ik zag bij EMC in Tokyo. Wanneer er hier mensen zijn die die producten kennen / gebruiken: gaarne jullie tips enzo, of wanneer er mensen die andere producten gebruiken: ook gaarne jullie suggesties.

En veel dank voor de reacties zover al.

Groet,
Mourik Jan

FWIW: ik gebruik al jaren rdiff-backup.