Re: Embedded: wat zit er in een firmware .bin file?

On 2013-08-28 16:06:55 (+0200), Frans van Berckel <fberckel@xs4all.nl> wrote:
> Ik gebruik een Sony TV, de KDL-37EX720, deze zijn linux based. Bij
> Download staan de updates. Vroeg me af wat er in zo'n firmware .bin file
> zit?
>
> http://www.sony.nl/support/nl/product/KDL-37EX720/updates
>
> Kan je die extracten? En bijvoorbeeld aan je Debian filesystem mounten? En
> onderzoeken hoe het rootfs verder in elkaar zit?

Een .bin is meestal een arbitraire binaire file. Het formaat is in dit
geval gedefinieerd door Sony, en waarschijnlijk niet publiek
beschikbaar.

Een snelle hexdump/strings toont niets zinnigs. Naar alle
waarschijnlijkheid is er wat compressie gedaan op die file. Zonder te
weten welk algoritme daarvoor gebruikt is, en waar de data effectief
begint (heel waarschijnlijk staat daar een header voor met wat versie
informatie en dergelijke) is het nogal moeilijk uit te pakken.

Het is zelfs vrij waarschijnlijk dat de file volledige versleuteld is,
en dan kom je natuurlijk helemaal nergens.

--
Kristof