Re: Hardware voor Debian

Op 19-08-13 14:50, Paul van der Vlis schreef:

> Asus X202E 11,6 inch laptop. Deze werkt prima, alleen de Bluetooth en
> het touchscreen niet. Met een nieuwere kernel schijnt dat echter ook te
> werken, maar dat heb ik niet getest. Ik las ook dat de touchpad dan nog
> meer functies krijgt, maar zo is hij ook bruikbaar. Ik was erg blij met
> de WLAN van Atheros (AR9485), deze heeft open source firmware en doet
> het prima. Het bedrade netwerk van Atheros (AR8162) gebruikt de ALX
> driver en die zit nog niet officieel in Linux, maar wel in Debian 7.1.
> Het is nogal een speciale driver die zowel geschikt is voor BSD als
> [...]

Nog even een update. Heb het 3.10 Linux kernel van backports
geinstalleerd. Bluetooth werkt nu, maar heeft wel non-free firmware
nodig. Geen problemen met het bedrade netwerk. Leuk is dat het
touchscreen nu werkt in Xorg!

Nadelig zag ik wel dat ik de helderheid van het beeldscherm niet meer
kan aanpassen, ook niet softwarematig. Ombooten naar het oude kernel en
dan aanpassen hielp wel. Heb er nog geen grote studie van gemaakt.
Andere fn-toetsen zoals voor geluid doen het wel.

Mocht je een kleine (11.6 inch) laptop willen, dan kan ik deze wel
aanbevelen. Het complete typenummer is X202E-CT009H, hij kost ca. 499
euro. Zelf heb ik de harddisk wel vervangen door een SSD (deze mogen
alleen 7 mm hoog zijn, en let op dat je niet de schroefjes verwisseld,
want ze zijn verschillend van lengte).