Re: reparatie initrd

Geert,

> Hoi,
>
> In een wat overmoedige bui heb ik een initial ramdisk verwisselt voor een,
> blijkt nu, kapotte initrd.
>
> Mijn eerste insteek voor reparatie was/is een netwerkboot met een resue
> image.

Ik vind deze insteek nog helemaal zo gek nog niet. Je moet een prompt
hebben waar je update-initramfs kan starten. Die maakt dan een nieuwe
initrd aan.

Neem een Debian image. Hoeft niet eens de zelfde versie te zijn als die je
hebt draaien. Zet deze op een USB stick. Boot de stick in resue mode.

dd if=debian-7.1.0-i386-netinst.iso of=/dev/usb-device

Wees allert met wat je hier doet. Soms is het /dev/sdb, soms /dev/sdc.

Je krijgt dan de mogelijkheid om een chroot prompt te starten van je
nootbook installatie. Vervolgens start je.

# update-initramfs - u

Check even hoe het er voor staat.

# ls /boot

Veel meer is het niet. Met exit kom je terug en kan je rebooten.

> Ik weet echter niet wel image ik zou moeten nemen. Zoeken op Internet
> wordt bemoeilijkt omdat ik nu aangewezen ben op een text only browser (en
> dat ben ik niet gewend.)

Voor i386 zou ik deze nemen ...

http://cdimage.debian.org/debian-cd/7.1.0/i386/iso-cd/debian-7.1.0-i386-netinst.iso

Voor amd64 deze ...

http://cdimage.debian.org/debian-cd/7.1.0/amd64/iso-cd/debian-7.1.0-amd64-netinst.iso

Of kijk zelf even op ...

http://www.debian.org/distrib/netinst

> Van http://www.grml.org heb ik grml64-small_2013.02.iso gedownload. Niet
> dat laptop in kwestie een cd-rom-drive heeft, maar omdat ie wel van
> USBstick zou kunnen booten. Dat zou met de GRML image moeten kunnen,
> maar het blijkt dat GRML een GPT partitie tabel heeft. Of dat de reden
> is dat mijn laptop daardoor niet boot, weet ik niet, maar het schiet niet
> op. (deze e-mail geschreven)

Je ziet dat bij veel images, dat ze tegenwoordig GPT zijn. Een USB 2.0
ready stick en 2.0 USB poort wil ook nog wel eens helpen.

> Wat ik zoek is gereedschap voor een initrd reparatie. Suggesties zijn
> welkom, het liefst tips naar bewezen succes.

Kom je der niet uit, laat het even weten. Vroeger gebruikte we Linux-old
als tweede image om te booten. Misschien even kijken hoe je die aanmaakt?

Met vriendelijke groet,

Frans van Berckel