Hardware voor Debian

Hallo,

Alweer enige tijd geleden had ik gevraagd hier informatie te posten over
nieuwe hardware die goed werkt met Debian stable. Dan moet ik dat
natuurlijk ook zelf doen...  Hierbij.

MSI B75MA-E33, betaalbaar Intel moederbord. Doet het goed, ik moest
alleen wel met UEFI installeren. De Realtek netwerkkaart vraagt om
firmware, maar dat kun je annuleren en dan werkt het toch.

Asus P8Z77-V LX. Luxe Intel moederbord, doet het goed. Hiervan is ook
een versie 2, maar die is wat goedkoper en heeft wat minder
mogelijkheden en ik geloof een andere netwerkchip. De Realtek
netwerkkaart vraagt om firmware, maar dat kun je annuleren en dan werkt
het toch.

Lenovo Ideapad U310 laptop, 13,3 inch, i7 processor, zowel SSD als
harddisk. Deze laptop doet het prima, alleen microfoon is wat lastig aan
de praat te krijgen. UEFI kun je uitzetten. Ik geloof dat hij een
touchscreen heeft, daar heb ik verder niet naar gekeken.

Asus X202E 11,6 inch laptop. Deze werkt prima, alleen de Bluetooth en
het touchscreen niet. Met een nieuwere kernel schijnt dat echter ook te
werken, maar dat heb ik niet getest. Ik las ook dat de touchpad dan nog
meer functies krijgt, maar zo is hij ook bruikbaar. Ik was erg blij met
de WLAN van Atheros (AR9485), deze heeft open source firmware en doet
het prima. Het bedrade netwerk van Atheros (AR8162) gebruikt de ALX
driver en die zit nog niet officieel in Linux, maar wel in Debian 7.1.
Het is nogal een speciale driver die zowel geschikt is voor BSD als
Linux. Of hij ook in nieuwere Linux kernels zit kan ik niet beloven,
maar ik verwacht dat hij binnenkort wel wordt goedgekeurd. Deze driver
vraagt niet om firmware

( Bij bovengenoemde apparaten heb ik HDMI-out niet getest, behalve bij
het Asus moederbord, daar werkt het prima. )

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis