Re: syntaxfout ?

On Thu, 2013-08-15 at 17:12 +0200, plaater wrote:
> Ik heb tijdens de vakantie foto's gemaakt.
> Die staan op een externe harde schijf op mijn server.
>
> Systeem hostnaam ubuntu-server (127.0.1.1)
> Besturing systeem Ubuntu Linux 12.04.1
>
> De schijf staat aangekoppeld als:
> /home/rene/usb_500Gb Linux Native Filesystem (ext3) SCSI apparaat D
> partitie 1 37% Ja Ja
>
> Met de volgende regels in fstab probeer ik deze aan te koppelen:
>
> # aankoppelen server
> //192.168.xxx.xxx/home/rene/usb_500Gb    /home/rene/ubuntu-server
> ext3    rw,auto,exec,username=rene,password=xxxx    0    0

Ik zie hier inderdaad tegenstrijdigheden, zo vermeld je een IP (je
server neem ik aan) maar tegelijk zeg je dat het filesystem ext3 is.
Het filesystem is onderliggend misschien wel ext3, maar vanuit het
standpunt van je desktop is het NFS, SMB of een ander netwerkprotocol.

> [...]
> koppelen.
>
> Als ik wil aankoppelen gebeurt het volgende:
> rene@schoothondje:~$
> rene@schoothondje:~$ sudo mount -a
> mount: special device //192.168.xxx.xxx/home/rene/usb_500Gb does not exist
> rene@schoothondje:~$
> rene@schoothondje:~$
>
> Als ik in Nautilus "verbinden met server" doe, komt de schijf
> beschikbaar. Alleen applicaties kunnen daar dan niet bij. Die melden
> een lege map.
>
> Maak ik een syntaxfout of een principiële fout ?

Het lijkt me een principiële fout te zijn.
Aan de syntax en nautilus (+ user/pass) te zien draait je server samba
(SMB). In dat geval kan je iets als het onderstaande proberen:
//192.168.xxx.xxx/home/rene/usb_500Gb /home/rene/ubuntu-server smbfs
rw,username=rene,password=xxxx 0 0

> Bij voorbaat dank voor jullie opmerkingen.
>
> René.

Mvg,
Steven