Re: lpq versus lpstat

Opgelost,

Op 28 juli 2013 22:36 schreef Geert Stappers <stappers@stappers.nl>:

Knip

> Tip: bij het opnieuw aanmaken van de printer _niet_ in de verleiding
> komen om dan de voorkeur te volgen van een programmatje, maak zelf de keuze.
>
> Als ik deze thread goed gevolg heb, dan werkt 'mdns://printername/iets'
> niet. De volgende keuze zal dus iets anders moeten zijn "mdns://" voor
> Plaater, original poster.

Dat klopt, die methode wil niet werken.

> En keuze genoeg in de printer protocolen
>
> * LPR, port 515, line printer remote
> * IPP, port 631, internet printing protocol
> * PDL, port 9100, page description language
> * iets, poort mij onbekend, eigen protocol van de printer
> * MDNS, port 5353, multicast dns, geen specifiek printer protocol,
>
> En als er dan een weg naar de printer is, dan nog de uitdaging
> om printopdrachten die weg op te krijgen.

Ik heb uiteindelijk alles wat met printen te maken heeft
ge-de-installeert en aansluitend opnieuw geïnstalleerd.
Een wat grove methode, maar die werkte wel.
Via CUPS de printer weer geïnstalleerd, al was het wel even zoeken
voor het juiste protocol gevonden werd.

Als Window$ samba printer:
Driver:HP Photosmart c5100 Series hpijs, 3.12.6 (color, 2-sided printing)
Connection:socket://192.168.xxx.xxx:9100
Defaults:job-sheets=none, none media=iso_a4_210x297mm sides=one-sided

> Er zijn applicaties die zelf iets richting printer duwen.
>
> Er zijn applicaties die `lp` of `lpr` aanroepen. En van die twee
> programmas zijn er meerdere generaties geweest. Verschillen zit dan in
> welke printer protocollen ondersteunt worden.

Inmiddels vanuit meerdere applicaties wat geprint en ze blijken
allemaal de weg te vinden.

Knip

> Ja, printen is meer geworden dan bytes naar een centronics interface duwen.
>

> Groeten
> Geert Stappers

Groeten,

René Luijckx.