Re: /var 96% door download + vier vragen

On Monday 13 May 2013 15:09:25 Peter van Summeren wrote:
> tijdens aptitude install texlive-full bleef alles steken.
> df vertoonde /dev/sda6 96% /var
>
> Alhoewel ik drie harde schijven heb was er maar een te zien bij Bestand
> - Van die ene schijf: error mounting: mount wrong fs type, bad option, bad
> superblock on /dev/sdc1

Dat is _mogelijk_ de oorzaak dat /var is volgelopen.
Als eerste zou ik doen (als root) 'fsck -f /dev/sdc1'
Om beter vast te kunnen stellen wat er mis is, is de output van de volgende
commando's handig:
df -h
cat /etc/fstab
Daarnaast is het handig om te weten hoe groot elk van je schijven is.

>   missing code page (ik heb dit niet eerder gechecked).

Dit weet ik niet.

>   Hoe krijg ik dit weer in orde?

Stap voor stap het probleem analyseren en vervolgens oplossen.

> - Hoe kom ik weer tot ongedaan maken van de texlive-full?

'aptitude remove texlive-full' of 'aptitude purge texlive-full'
Remove deinstalleert het programma en purge verwijderd ook de bijbehorende
configuratie bestanden.

> - Daarna de andere twee schijven installeren?

Schijven installeer je niet, maar je kan (partities) mounten in je
bestandssysteem (daar is /etc/fstab voor).
Laten we eerst kijken naar de andere zaken, voordat we hier mogelijk mee
verder gaan.

> - Kan ik nog LVM installeren?

Ja, maar wacht hier nog even mee. Achteraf je schijfindeling 'migreren' naar
LVM is niet iets wat automatisch gebeurt en zal VEEL tijd (en moeite) kosten.
Met 'aptitude search ~ilvm' kan je zien of het (al) geinstalleerd is.
De inhoud van /etc/fstab zal ook aangeven of je LVM gebruikt.

> Pas dan kan ik texlive-full op 1 van de twee andere schijven installeren.
> Kennelijk.
> Vermoedelijk ligt dit aan de niet-geinstalleerde LVM

Linux en/of Debian is geen Windows. Je installeert een pakket niet op een zelf
gekozen schijf, laat dit aan apt/aptitude over.

> Ik wacht even met het volgende:
> rm -fR /usr/share tex*
> rm -fR /var/lib/tex*

Verban deze gedachte uit je hoofd!!
Dit soort acties zorgt er voor dat je je systeem 'om zeep helpt'. Een pakket
deinstalleren doe je met aptitude/apt-get (zie remove/purge commando's eerder
in de mail).