Re: `halt` en later gewoon met "aan pulse" verder

On 12-05-13 14:03, Peter van Summeren wrote:
> Hallo Geert,
> bedankt voor het uitzoeken.
> Ik heb de volgende experimenten gedaan:
> 1. na succesvol inloggen "poweroff" gedaan. Het groene lichtje ging uit.
> Weer aangezet. Bleef hangen. Nogmaals. Blijft hangen. Het viel me op dat
> de ventilator niet in kwam. Op de knop gedrukt totdat het groene lichtje
> weer aanging.

Vreemde zaak.

> 2. Als ik de steker er uit trok, en na 30s in, dan kwam de server
> (als vanzelf) op (met ventilatie), terwijl ik toch niet op de knop had
> gedrukt.

Dat is een instelling in het bios.

Bij een server wil je vaak dat hij na een power failure weer automatisch
aan gaat, en dat lijkt hier zo ingesteld.

Je hebt daar de optie "always on" maar ook een optie "last state", als
de server dan uit stond bij de stroomstoring dan gaat hij na een
stroomstoring niet automatisch aan, maar wel als hij aan stond.

> 2. na succesvol inloggen shutdown -h now. De aanknop ingedrukt. Maar hij
> kwam niet op. Uitgedaan. 30 sec wachten,
> met steker er uit. Kwam als vanzelf op (met ventilatie).

Er lijkt iets niet goed te gaan bij het uitzetten, waardoor hij niet
meer start. Misschien komt hij in een sleep-mode terecht in plaats van
dat hij echt uit gaat. Zie je tekst voorbij komen die wijst op
afsluiten?  Voer misschien eens dit commando uit:
less /var/log/syslog
Je kunt met de pijltjes en page-down naar beneden en omhoog. Zoek het
moment van je vorige fouttieve afsluiting. Wellicht staat daar zinnige
informatie. Met "q" kun je less afsluiten.

> Dus ik doe nu het volgende als ik succesvol ben ingelogd:
> poweroff (of init -h now), dan daarna steker er uit. Het moet dus iets
> met de ventilator te maken hebben.

Het lijkt me niets met de ventilator te maken hebben. De ventilator
geeft je hooguit aanwijzingen over de status van je machine.

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.