Re: hoofdmap bestandssysteem is vol

Hoi Willem,

Wellicht wordt je al goed geholpen, maar misschien heb je ook nog wat
aan mijn verhaal.

On 09-05-13 17:46, Willem Jager wrote:

> [...]
> 5,0M   0% /run/lock
> tmpfs                                                     795M     484K
> 794M   1% /run/shm
> /dev/sdb10                                                417G      21G
> 375G   6% /home
> /dev/sdb9                                                 368M      11M
> 339M   3% /tmp
> /dev/sdb6                                                 8,3G     5,4G
> 2,6G  68% /usr
> /dev/sdb7                                                 2,8G     787M

Ik denk dat je moet uitzoeken wat er zo veel ruimte in beslag neemt op
het rootfs tijdens het upgraden. Ik heb eerlijk gezegd geen idee, ik zou
dat niet verwachten.

Ik zou doen:
du -hs /lib
du -hs /boot
(..)

Bij het upgraden doe ik overigens vaak dit;
apt-get -d dist-upgrade
De "-d" zorgt ervoor dat hij alle benodigde pakketten download, maar nog
niets installeert of verwijderd. Hierbij kan eigenlijk niets mis gaan.

Overigens hou ik zelf niet zo erg van dit soort gefragmenteerde
systemen, zelf installeer ik vaak alles in één grote partitie, afgezien
van de swap dan. Verder gebruik ik ook regelmatig LVM, wat als voordeel
heeft dat vergroten gemakkelijker is.

Je kunnen overwegen om je systeem te backuppen, een grote partitie aan
te maken en daarin alles terug te zetten. Uiteraard moet je dan daarna
nog wel wat aanpassingen doen, zoals in fstab.

> De schijf waar het opstaat is 1 tb, dat is groot genoeg. De eerste 150
> gb heb ik gebuikt om voor windows.
> Bij de installatie van squeeze heb ik nog geprobeerd de toegewezen
> partities te vergroten, maar dat accepteerde het installatieprogramma
> niet.

Er moet dan wel ruimte zijn voor of na de partitie. Bij LVM kan dat
overal zijn.

> Bij een poging wheezy op een leeggemaakt stuk van de schijf te
> installeren was dit trouwens ook niet mogelijk.

Daar zul je een partitie moeten aanmaken en er een filesysteem op
zetten. Of dat automatisch door de installer laten doen.

> Maar in principe hoort
> de partitie alleen gebruikt te worden voor de kernel en grub en dan is
> hij groot genoeg.

Er staat nog meer op, zoals /etc, /lib, /lib32, /sbin, /srv, en wellicht
vergeet ik nog wat. Misschien heb je er wel een "/data" neergezet met
heel veel gegevens...

> Het gaat alleen mis bij een upgrade, al twee keer.
>
> Zo te zien staan er twee dingen onder "/"

Dat lijkt me niet.

> "schijfgebruik" meldt ook dat /home voor 97% vol is, maar hierboven
> staat 6% en dat komt beter overeen met de werkelijkheid.

Schijfgebruik ken ik niet zo goed.