Re: Re: hoofdmap bestandssysteem is vol

On Thursday 09 May 2013 17:46:44 Willem Jager wrote:
> Hier de uitkomst van "df -h"
> De schijf waar het opstaat is 1 tb, dat is groot genoeg. De eerste 150
> gb heb ik gebuikt om voor windows.

Hieronder zal ik de partitie indeling beschrijven waarmee je voorlopig vooruit
zou moeten kunnen. Het is sterk aan te raden om dit mbv een live-cd oid te
doen waar (g)parted op staat. Dit zorgt er nl voor dat je schijven niet in
gebruik zijn, wat het proces duidelijk eenvoudiger maakt, maar hou er rekening
mee dat je wel even bezig bent ...

sdb5 -> 30GB   (= / partitie)
sdb6 -> 15GB   (= /usr partitie)
sdb7 -> 10GB   (= /var partitie)
sdb9 -> verwijderen. Daarmee wordt je /tmp onderdeel van / (vandaar de 30GB)
eventueel kan je ook sdb9 10GB maken (en sdb5 kan dan kleiner worden).
sdb10 -> je /home partitie is (meer dan ) groot genoeg en die kan je houden
zoals die is.

Als je sdb9 verwijderd, zou je sdb5 moeten mounten op je (live-)systeem en
/etc/fstab bewerken door die regel weg te halen en daarna weer unmounten.

Velen zullen denken en/of zeggen dat deze indeling wel (heel) erg ruim is en
daar hebben ze gelijk in. Maar aangezien je ruim voldoende harde schijf ruimte
hebtm zie ik het niet als een probleem en met deze indeling zou je _heel_ lang
vooruit moeten kunnen.

> Maar in principe hoort  de partitie alleen gebruikt te worden voor de kernel
> en grub en dan is hij groot genoeg.

Ik snap niet helemaal wat hier staat. Gaat dit over sda2?