Re: Plop geluiden

On 01/15/2013 04:59 PM, Paul van der Vlis wrote:

Hoi,

> Zo klinkt het wel een beetje. Maar bij die digitale boxjes hoor je
> verder helemaal geen ruis o.i.d.
>
> Hetzelfde geluidje hoor ik overigens reproduceerbaar als ik met de
> boxjes het geluid harder of zachter zet. Als ik het geluid software
> matig harder of zachter zet hoor ik het niet.

Ik heb zelf een DAC staan die heel reproduceerbaar bij het eerste
digitale signaal dat 'ie binnen krijgt een plop over de luidsprekers
geeft. Jouw verhaal doet me hetzelfde vermoeden.

> Dat weet ik niet, ik heb niets speciaals gedaan. Het gaat om een
> Supermicro server, er zit dus verder geen analoge geluidskaart in en het
> zal dus de default geluidskaart zijn van de machine.

Als je er niets bijzonders voor gedaan hebt, is het voor de hele computer.

> Er staat meestal wel een sessie open. Ik zal het eens proberen met de
> sessie gesloten.

Tot nu toe vermoed ik eigenlijk dat de speakers zelf de plop genereren
op het moment dat het digitale signaal aangaat of gewijzigd wordt. Als
je de sessie sluit, dan kan het zijn er geen programma meer open is dat
de USB-geluidskaart opent.

> Met gesloten sessie hoor ik overigens wel de plopgeluiden als ik het
> geluid harder of zachter zet.

Met een knop op de speaker? Dat zou er zeker op duiden dat de bron in de
speaker zit.

Ik denk dat de ploppen veroorzaakt worden door het openen van de USB
geluidskaart (even op zijn jan-boeren-fluitjes uitgedruikt).

groet,

Winfried