Re: Vollopend geheugen?

On 08/02/2012 12:26 AM, Sjoerd Hiemstra wrote:
> Ik eh, denk dat ik er een beetje uit ben.
> Bij tmpfs wordt naar een virtueel filesysteem in de RAM geschreven.
> Voor tmpfs is in Debian standaard maximaal de helft van die RAM
> beschikbaar.
> Tel je de beschikbare ruimtes voor tmpfs, zoals weergegeven in de df-
> output, bij elkaar op, dan krijg je inderdaad 103344 + 5120 + 206688 +
> 206688 1k-blocks, dit is zo'n 500 MB, zijnde de helft van mijn 1 GB RAM.
>
> Nu zou ik de grens voor /tmp kunnen verhogen:
>
>     mount -t tmpfs -o size=400m tmpfs /tmp
>
> maar het beste zou zijn om meer RAM in de machine te prikken.

...of /tmp gewoon op schijf mounten in plaats van 'tmpfs'. Dan hoe je
die RAM niet bij te kopen.

Ik vind dat tmpfs een wat vreemde filosofie:
/tmp was toch bedoeld om data die te groot wordt voor RAM tijdelijk op
schijf te zetten? 'tmpfs' is een manier om het (met wat overhead) alsnog
in RAM te zetten. En als het dan te veel wordt, loopt de RAM vol. De
programmeur had zich dat al bedacht toen hij/zij besloot dat er maar wat
data naar /tmp moest...

Zou het lezen/schrijven van/naar een tmpfs filesysteem ook nog
gecached/gebufferd worden in RAM?

<cynisme> Misschien zouden ze tmpfs zo moeten maken dat als zo'n
filesytem vol raakt, dat het dan naar schijf geswapt wordt.</cynisme>

Groeten, Heiko