Problemen met speciale toetsen in seriële console

Hallo,

Ik ben de seriële console aan het testen en het werkt behoorlijk goed.
Toch kom ik wat moeilijke dingen tegen.

In Gnome-terminal kan ik bijvoorbeeld de functietoets F1 niet gebruiken,
de help komt dan te voorschijn. Ook na de-activeren van alle
snelkoppelingen blijft hij dat doen.

Gelukkig doet xterm dit wel goed, maar daar heb ik weer problemen met
F10. Als test had ik Midnight Commander geinstalleerd omdat dat ook met
functietoetsen werkt, maar daar lukt het dus niet om Midnight Commander
af te sluiten met F10 (wel met "killall mc").

Zijn er ook andere methodes om een toets door middel van escape codes
o.i.d. door te geven?  Het gaat me vooral om communicatie met het BIOS.
Dat als ze bijvoorbeeld zeggen "druk op F3" dat ik dat ook kan.

En nog een vraag: Zetten jullie "Wait For F1 If Error" bij een server in
het datacenter aan of uit?