Re: Root paswoord en Gnome2

On Thu, Jul 19, 2012 at 05:34:06PM +0200, Paul van der Vlis wrote:
> Hallo,
>
> Meestal werk ik op de commandline maar soms start ik ook wel eens een
> grafisch programma wat root rechten nodig heeft, zoals Synaptic.
>
> Tot mijn verwondering/schrik zie ik soms dat er niet om een paswoord
> wordt gevraagd. Terwijl er toch root-access nodig is. Helemaal duidelijk
> wordt dit bij "terminal als root".

Bij de eerste keer dat je om een root-wachtwoord gevraagd wordt, zou je
normaal gezien een optie moeten zien om het wachtwoord te onthouden.
Uitzetten die handel.

> Ik heb in sudo geen regels dat ik dingen als root mag doen. En ook geen
> groep sudo die dingen als root mag doen.
>
> Volgens mij heeft het iets met gksu te maken, maar ik weet niet hoe dat
> in te stellen is...  Iemand hier wel?

Waarschijnlijk via gconf, maar ik weet de details niet.

--
The volume of a pizza of thickness a and radius z can be described by
the following formula:

pi zz a