Re: Qcow2 perikelen

Op 15-07-12 14:43, Paul van der Vlis schreef:
> Hallo,
>
> Ik probeer een "growable" qcow2 disk-image aan te maken voor KVM/Qemu.
> Dus een image wat in het begin klein is, maar wat groeit als er meer
> data in komt.
>
> Als ik dat doe met:
> qemu-img create -f qcow2 /data/disk.qcow2 10G
> dan krijg ik een bestand van 193K. Jammergenoeg lukt het me echter niet
> om het te gebruiken om er Debian op te installeren, want het wordt
> gezien als een disk van maar 193K. Een partitie aanmaken lukt niet.

Vreemd, nu gaat het wel goed.

> Ik heb het idee dat ik een speciale driver mis, deze:
> http://packages.debian.org/wheezy/virtio-modules-3.2.0-3-amd64-di
> maar ik zie geen kans hem te gebruiken in de installer omdat ik via de
> seriele poort installeer. De installer begint met de vraag om de taal,
> Ik zou niet weten hoe ik kon kiezen voor de expert-install.
> Vreemd genoeg kan ik bij de taal ook alleen kiezen tussen Engels en C.
> Volgens mij zijn dit bugs in de installer.

Dit is nog wel steeds zo.

> Als ik installeer met virt-install, iets als dit:
> virt-install -d --name=$VM --ram 1024 \
(...)

Ik gebruik nu dit en dat werkt goed (let op afgebroken regels):
--------
qemu-img create -f qcow2 /data/$VM.qcow2 10G

virt-install -d --name=$VM --ram 1024 \
  --os-variant=debianwheezy \
  --disk
path=/data/$VM.qcow2,format=qcow2,bus=virtio,cache=none,size=10,serial$
  --network bridge=br0,model=virtio \
  --controller=virtio-serial \

--location=http://ftp.debian.org/debian/dists/wheezy/main/installer-amd64/ \
  --extra-args='console=ttyS0,115200' \
  --graphics none
--------

> Als ik dat image dan probeer te verkleinen met iets als:
> qemu-img convert -cf qcow2 -O qcow2 /data/test12.qcow2 disk-test12.qcow2
> Dan krijg ik meldingen als:
> qemu-img: Could not open '/data/test12.qcow2': Invalid argument
> Terwijl het bestand toch echt bestaat.

Waarschijnlijk werd er eerder om onduidelijke reden een "raw" device
aangemaakt. Dat geeft namelijk deze foutmelding. Het gaat nu goed.

Wat ik nog graag zou willen is dat de "--location" lokaal is. Dat lukt
me tot nu toe niet, als ik gebruik "--location=/mnt/", dan krijg ik deze
foutmelding:
--------
ValueError: Could not find an installable distribution at '/mnt/'
The location must be the root directory of an install tree.
--------

Maar geen idee wat nu precies een "root directory of an install tree"
is. Bovenstaande is een gemounte iso, gemount met:
mount -o loop debian-testing-amd64-i386-netinst.iso /mnt