3G connectie en pin-code

Hallo,

Ik heb voor iemand een Debian stable laptop met Gnome samengesteld die
default een 3G verbinding gebruikt. De verbinding heb ik in
network-manager zo ingesteld dat hij automatisch zou moeten starten. Dat
gaat soms wel en soms niet goed.

Als het goed gaat dan heb ik na inloggen een internet verbinding.

Als het niet goed gaat dan krijg ik (na enige tijd) een venster waarin
je een pin-code kan invullen. Als ik de juiste pincode invul en daarna
de juiste connectie om Metwork Manager start, dan lukt het uiteindelijk
ook. Maar dit is wel erg lastig.

Is hier iemand die een workarround voor dit probleem weet? Helpt het
misschien om de backports-versie van Network Manager te gebruiken?
Of om de pincode-beveiliging te verwijderen?