Re: advies gevraagd: een ssd ipv één hdd in laptop met twee hdd's

Op 06-06-12 22:18, Frank Voncken schreef:

> O.k. Ik loop wel al meteen in het begin vast: hoe kan ik in sda7 een
> /home/familie/data aanmaken? Dat moet toch eerst aangemaakt worden in
> sda7 voordat ik in etc/fstab de regel kan toevoegen?
>
> /dev/sda7/home/familie/data  auto   defaults       0       0

Je kunt dat gewoon toevoegen, maar je regel is niet correct. Ten eerste
mist er een belangrijke witruimte (tussen partitie en mountpoint), en
ten tweede hoeft er geen "auto" in. "auto" is al default. Verder mist
het type filsysteem. Zoiets moet het worden:
/dev/sda7  /home/familie/data  ext4  defaults       0       0

Na het toevoegen kun je "mount -a" doen en dan is het gemount.

Een handleiding vind je eigenlijk in /etc/fstab zelf, tenminste bij mij
staat daar dit:

Verder heb je "man fstab" en "man mount".

> Misschien is het in terminal zoiets als mkdir mountpoint
> (/home/familie/data dus) of zoiets.

Je moet wel een map /home/familie/data aanmaken, maar dat is een heel
gewone map. Daar mount je dus de partitie. De map moet wel leeg zijn,
want eventuele bestanden die er in staat is na het mounten van de
partitie niet meer bereikbaar.

> Maar ik vind nergens een duidelijke
> aanwijzing voor mijn specifiek geval. In nautilus kan ik wel sda7
> mounten, (in terminal niet, daar heb ik namelijk ook een mountpoint
> nodig) maar daar kan ik geen map /home/familie/data aanmaken.
>
> Ongetwijfeld is het ergens erg gemakkelijk, maar je moet het even weten.
> En dat weet ik nu niet. Of is het gewoon onmogelijk dit te doen vanuit
> sdb en moet ik het op sda doen?
>
> Sorry als ik teveel vraag...

Ik hoop dat je er hiermee uitkomt. Het is voor mij niet zo makkelijk in
te schatten hoeveel je al kunt.