NFS traag

Hallo,

Een klant klaagt over traag NFS 3. Het uitpakken van een zip-bestand met
veel kleine bestanden kost bijvoorbeeld een minuut, terwijl het op het
lokale filesysteem maar een seconde duurt. Als hij via Samba mount duurt
het 3 seconden.

Zoiets staat in /etc/exports:
/data 192.168.1.0/255.255.255.0(rw,no_root_squash,no_subtree_check)

Zoiets staat op de client in /etc/fstab:
192.168.1.1:/data /data   nfs rw      0 0

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Ik hoor van verschillende kanten dat dit NFS-eigen is, en dat er niets
aan te doen is (OK, async gebruiken misschien nog). Maar ik vind dit wel
erg extreem, en het is voor deze klant niet bruikbaar, hij gebruikt een
GIS applicatie die dit soort dingen veel doet.

Klant heeft overigens een snel gigabit netwerk.
(Zou NFS4 met Kerberos nog wat uitmaken?)