Re: advies gevraagd: een ssd ipv één hdd in laptop met twee hdd's

Op donderdag 24-05-2012 om 12:44 uur [tijdzone +0200], schreef Frank Voncken:

Op donderdag 24-05-2012 om 09:53 uur [tijdzone +0200], schreef Paul van der Vlis:

> Nog een andere vraag over de geschikte capaciteit van een ssd: tot nu
> toe neemt mijn huidige Debian 27 GB ruimte in beslag, inclusief /home.
> Niet veel. Waarschijnlijk is 128GB beter passend dan 256GB. Misschien is
> 64Gb te klein is, en niet bevorderlijk voor de snelheid als het bijna
> vol is. Maar als daar alleen Debian zonder /Home zit... Ik weet het
> niet, wat raden jullie aan?

Ik zou kijken naar wat redelijk betaalbaar is, waarschijnlijk is dat 128
GB. Grotere SSD's zijn vaak ook sneller.

Ik twijfel nu opeens tussen SATA 600 en SATA 300. Ik heb een drie, vier jaar oude PC. De Seagate die ik heb, is volgens Google van SATA 300 type. Maar bepalend is de doorvoorsnelheid (bandbreedte) van SATA controller. In de bijlage zijn mijn hardware gegevens te vinden. "width" van de SATA controller is 32 bits. Hoort dat ook bij SATA 300? Als dat zo is, dan is het minder goed en heeft het waarschijnlijk niet zo heel veel zin om een SATA-600 ssd aan te schaffen... En SATA-300 ssd zijn minder snel, helaas.

Groetjes,
Frank

Ik heb het gevonden: de SATA controller heeft capaciteit van 3 GB/s, een SATA-300 dus. Dat is nu minder de moeite waard om een ssd te nemen dan ik dacht.
Ik was in het begin nog zo enthousiast, maar de beperkte capaciteit van SATA controller in vergelijking met de nieuwe ssd's die SATA-600 ondersteunen, gooit roet in het eten. Dan neem ik een gewone hdd, is ook goedkoper. Maar bij de volgende laptop zal ik erop letten of er al een ssd ingebouwd is.

Ik wil jullie allemaal toch bedanken voor het meedenken en de vele hulp en adviezen die ik heb mogen ontvangen. Ik zal deze bewaren voor de volgende keer!

Hartelijke groeten,
Frank Voncken