Re: advies gevraagd: een ssd ipv één hdd in laptop met twee hdd's

Op 23-05-12 21:29, Frank Voncken schreef:
> Op woensdag 23-05-2012 om 10:00 uur [tijdzone +0200], schreef Paul van
> der Vlis:

> Ja, hier zijn de meningen kennelijk verdeeld. Verschillende sites raden
> dit toch aan.

Het ligt er waarschijnlijk maar aan wat je er mee doet.

> Zie bijvoorbeeld een uitvoerige artikel op de site van
> Arch Linux: https://wiki.archlinux.org/index.php/Solid_State_Drives
> Tsja, ik weet het ook niet, hoor...
>
> Nog een andere vraag over de geschikte capaciteit van een ssd: tot nu
> toe neemt mijn huidige Debian 27 GB ruimte in beslag, inclusief /home.
> Niet veel. Waarschijnlijk is 128GB beter passend dan 256GB. Misschien is
> 64Gb te klein is, en niet bevorderlijk voor de snelheid als het bijna
> vol is. Maar als daar alleen Debian zonder /Home zit... Ik weet het
> niet, wat raden jullie aan?

Ik zou kijken naar wat redelijk betaalbaar is, waarschijnlijk is dat 128
GB. Grotere SSD's zijn vaak ook sneller.

Verder zou ik niet mijn /home verhuizen naar de harddisk, maar alleen
een subdirectory, b.v. /home/frank/data. Dat is sneller bij applicaties
die settings e.d. opslaan in de homedirectory en de data-partitie op de
HDD kun je dan evt. ook mounten onder een ander OS. Maar als je weinig
data hebt dan is het natuurlijk niet nodig.