Re: advies gevraagd: een ssd ipv één hdd in laptop met twee hdd's

Op 23-05-12 09:32, Frank Voncken schreef:
> Hallo Steven,

> Ja, de foto's staan daar al op. Op de hdd staat dus al Ubuntu en
> Vista. Hoe kan ik daar vanuit Debian installer (die dus op ssd
> geïnstalleerd wordt) een /home aanmaken?

Je zult waarschijnlijk eerst ruimte moeten maken door een betaande
partitie te verkleinen. dat zul je in de vrijgekomen ruimte een nieuwe
partitie moeten maken. Deze partitie kun je dan opgeven als "/home".

> Waarom moet er een aparte
> /boot partitie aangemaakt worden op ssd, gebeurt dat niet automatisch?

Er hoeft bijna nooit een aparte /boot aangemaakt te worden, ik zou het
niet doen.

> Hoef ik niet te kijken naar LVM tijdens de installatie? Er staat al
> een Debian grub op hdd, kan ik na de installatie van Debian op ssd
> deze verwijderen?

Je kunt het eigenlijk ook rustig laten staan. Allen de grub van de
eerste disk wordt gebruikt. Wat de eerste disk is kun je instellen in
het bios. Ik installeer grub ook vaak op de tweede disk, mocht booten
vanaf de eerste niet gaan vanwege defect, dan kan het nog vanaf de tweede.