Re: advies gevraagd: een ssd ipv één hdd in laptop met twee hdd's

On Tue, 2012-05-22 at 21:26 +0200, Frank Voncken wrote:
[...]
> Om schrijfacties zoveel mogelijk te beperken, zouden de bestanden
> (voornamelijk foto's en documenten) van Debian op hdd geplaatst moeten
> worden, en op ssd dus voornamelijk programma's en bootlader. Ik weet
> niet precies hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.

Dit kan gemakkelijk door gebruik te maken van verschillende partities,
zo kunnen / en /boot op de ssd staan, terwijl /home (ik vermoed dat al
je foto's hierin staan?) op de hdd staat.

> [...]
> niets. Ubuntu 12.04 (met gnome-shell) is er alleen om ermee kennis te
> maken en ter achtervang mocht met sdb op een gegeven moment helemaal
> misgaan (ik ben daar nu bang voor, al heb ik gelukkig wel een back-up
> van). Er staat geen belangrijke bestanden op. Debian is en blijft
> hoofddistro.
> Verder heb ik begrepen dat de huidige kernel 2.6.32 van Squeeze geen
> TRIM-functie ondersteunt. Ik zou deze dus moeten upgraden naar een
> hogere versie, of Wheezy gebruiken ipv Squeeze. Ik geloof dat Wheezy
> nu zover gevorderd is dat het vrij stabiel is.

Ik heb het even opgezocht, TRIM zou ondersteund worden in EXT4, BTRFS,
FAT, GFS2 en XFS vanaf Linux kernel 2.6.28, deze zit dus wel in Squeeze.

Toch even verder:
Afhankelijk van je kennis en ervaring kan je het iets verder zoeken, wat
ik zelf heb gedaan een tijd geleden (vlak voor de release van Squeeze)
is ook een SSD bijgestoken en het systeem opnieuw geinstalleerd.
Zelf zou ik Wheezy installeren, (denk eraan dat Gnome2 vervangen werd
door Gnome3, ik weet niet of je Gnome gebruikt of een andere DE, maar
dan kom je alvast niet voor verrassingen te staan).

Ik deed hier het volgende (er ging geen schijf weg, enkel bij):
1) SSD aansluiten en als primaire drive instellen in de BIOS
2) start een nieuwe install (ik gebruik de netinstall cd images)
3) bij het partitioneren stelde ik / en /boot in op de ssd, /home werd
de bestaande partitie met de oude Debian (toen Lenny), zeker nakijken
dat 'keep existing data' aanstaat zodat je die niet overschrijft.
Bestandssysteem werd ook gewoon op EXT3 gehouden (of in jouw geval
miesschien EXT4.. gewoon niet wijzigen)
4) ga verder met een normale install

Na installatie zal je in /home wel nog alle oude data van je systeem
hemmen staan, je kan je oude home directory terugzetten
vanuit /home/home (geen typfout).

De bestanden van de oude installatie kan je vervolgens verwijderen.

Een andere optie is om gewoon Squeeze te blijven gebruiken en de data
over te zetten, gebruik de install cd om de bootloader opnieuw te
installeren (rescue mode).

Zelf koos is voor een clean install omdat mijn experimentjes wel wat
rommel hadden achter gelaten. Deze methode gaf me een clean install, met
mijn oude settings.

> Enfin, wat zouden jullie aanraden? Als jullie meer info nodig hebben,
> dan verneem ik dat graag.
>
> Hartelijke groeten,
> Frank Voncken

Mvg,