advies gevraagd: een ssd ipv één hdd in laptop met twee hdd's

Beste mensen,

Ik heb jullie posts over ssd en RAID gevolgd, al heb ik er niet alles van begrepen. Maar het schijnt een beetje gecompliceerd te zijn. Nu wil het toeval dat een van de twee hdd in mijn HP laptop van drie jaar oud corrupt begint te worden. Juist daar draait mijn Debian Squeeze (op sdb, Debian-grub staat momenteel op sda). De andere hdd (sda) bevat Vista en Ubuntu 12.04 (beiden met recovery). Nu speel ik met de gedachten om nu eens een ssd te nemen ipv nieuwe hdd (een Samsung 380 256GB bijvoorbeeld, volgens Tweakers een uitstekende ssd met gunstige prijs-prestatie verhouding) en daar Debian op te installeren. Dus om een ssd in combinatie met hdd te gebruiken.

Om schrijfacties zoveel mogelijk te beperken, zouden de bestanden (voornamelijk foto's en documenten) van Debian op hdd geplaatst moeten worden, en op ssd dus voornamelijk programma's en bootlader. Ik weet niet precies hoe ik dat voor elkaar kan krijgen. Vista gebruik ik alleen maar voor skypen met mijn ouders, verder niets. Ubuntu 12.04 (met gnome-shell) is er alleen om ermee kennis te maken en ter achtervang mocht met sdb op een gegeven moment helemaal misgaan (ik ben daar nu bang voor, al heb ik gelukkig wel een back-up van). Er staat geen belangrijke bestanden op. Debian is en blijft hoofddistro.
Verder heb ik begrepen dat de huidige kernel 2.6.32 van Squeeze geen TRIM-functie ondersteunt. Ik zou deze dus moeten upgraden naar een hogere versie, of Wheezy gebruiken ipv Squeeze. Ik geloof dat Wheezy nu zover gevorderd is dat het vrij stabiel is.

Enfin, wat zouden jullie aanraden? Als jullie meer info nodig hebben, dan verneem ik dat graag.

Hartelijke groeten,
Frank Voncken