Re: SSD write cache [was: Re: MoboRAID & Boot Partitie]

On 05/14/2012 10:29 AM, Winfried Tilanus wrote:
On 05/14/2012 10:23 AM, Wouter Verhelst wrote:

Hoi,

In plaats daarvan zou ik je HDD ergens mounten waar die niet constant
actief moet zijn, zodat je je grote bestanden met symlinks (of beter
nog, met git-annex) beschikbaar kunt maken wanneer nodig. Dat laat toe
dat je hard disk een spindown doet wanneer die niet in gebruik is, en
dan heb je alleen je SSD nodig.

Moet volgens mij een stuk sneller draaien zo.

Je hebt gelijk. Als ik lsof draai blijkt toch wel dat het een goed idee is /home ook op de SSD te zetten, en dan delen daaronder op de HDD. git-annex ziet er mooi uit, maar ik weet niet of het voor mij geschikt is. Ik beheer bijvoorbeeld mijn foto's nu met Shotwell, en dat wil nog wel eens metadata naar de fotobestanden schrijven. Om dan eerst git annex te draaien om de bestanden vrij te geven lijkt me een wat moeizame workflow.

Was net bezig een vergelijkbare reactie te schrijven. Alleen gaat het,
als ik de eerdere postings goed gelezen heb om een 16GB SSD en een 500GB
HDD. Die 16GB zou voor mij niet genoeg zijn: op mijn laptop zou ik
ongeveer 32GB nodig hebben op de SSD.

Ja, waarschijnlijk is het ondoenlijk om en het systeem en het deel van /home dat dagelijks gebruikt wordt op de SSD te proppen.

Ik ben overigens nu weer aan het twijfelen of dit model het wel wordt, aangezien ik gisteren het scherm heb kunnen bekijken en dat is niet echt top: Wel helder, maar laag contrast. En, zoals blijkbaar 99% van de 13" laptops, een resolutie van 1366x768. Dat vind ik verticaal toch wat weinig. Helaas is het blijkbaar de standaard voor dit schermformaat.

Misschien koop ik niet vaak genoeg een nieuwe laptop, maar het valt me allemaal niet mee.

--
Matijs