Re: SSD write cache [was: Re: MoboRAID & Boot Partitie]

On Mon, May 14, 2012 at 08:55:34AM +0200, Matijs van Zuijlen wrote:

> Dat is een interessante mogelijkheid, waar ik nu wat meer info over
> bij elkaar aan het zoeken ben.
>
> Aan de andere kant, om het breder te trekken, waar ik eigenlijk naar
> op zoek ben is de mogelijkheid om de SSD zowel als read-cache als
> als write-cache in te zetten. Bij mijn weten doet ZFS dat (maar dat
> is onder Linux op zijn minst een lastige optie). De twee opties die
> ik nu kan vinden zijn flashcache[0] en bcache[1], beide niet in
> Debian.
>
> Waarschijnlijk wordt het toch gewoon root filesystem op de SSD en home op de HDD.

Zou ik afraden. Dat betekent immers dat je HDD altijd actief moet zijn
(je hebt altijd wel één of ander bestand open in je homedirectory), wat
niet zo goed is voor battery life.

In plaats daarvan zou ik je HDD ergens mounten waar die niet constant
actief moet zijn, zodat je je grote bestanden met symlinks (of beter
nog, met git-annex) beschikbaar kunt maken wanneer nodig. Dat laat toe
dat je hard disk een spindown doet wanneer die niet in gebruik is, en
dan heb je alleen je SSD nodig.

Moet volgens mij een stuk sneller draaien zo.

--
The volume of a pizza of thickness a and radius z can be described by
the following formula:

pi zz a