Re: SSD write cache [was: Re: MoboRAID & Boot Partitie]

On 05/11/2012 11:41 AM, Mark Stunnenberg wrote:
Ik gebruik de functionaliteit binnen ZFS:
- ZIL (ZFS Intent Log): write cache
- L2ARC: read cache

Je kan aan de zvols discs toevoegen van het type "log"

ZFS werkt wel nice .. hier een eenvoudige uitleg van het fs:
http://www.nickebo.net/zfs-zil-l2arc-what-that-about/

ZFS is beschikbaar via FUSE voor gebruik onder Linux.
Beide hebben een ander licentie model wat conflicteert, daarom zit het niet zo
in linux. ZFS CDDL, Linux GPL

Een recente how-to staat hier,
http://pthree.org/2012/04/17/install-zfs-on-debian-gnulinux/

Ik heb er zelf nog niet mee gestoeid, dus geen idee of het goed werkt.

Wat meer lezend over ZIL en L2ARC krijg ik steeds meer zin dit toch maar eens uit te proberen. Dank voor de links.

Matijs