Re: MoboRAID & Boot Partitie

On 05/10/2012 12:14 PM, Paul van der Vlis wrote:

Hoi,

> Maar er zijn ook veel mensen die zweren bij hardware raid.

Ik was daar een van. Ik ging voor hardware RAID om verschillende redenen:
- Betere performance
- In tijden van crisis minder stappen uit te voeren, gewoon disk
vervangen, klaar. Geen gedoe met grub op de verkeerde disk ofzo.

Inmiddels ben ik er van terug gekomen:
- Het performance verschil is klein tot afwezig, de extra processor load
bij normaal gebruik van de software raid is te verwaarlozen. Rebuilden
kost wal wat meer 'hout' maar is nog steeds prima te doen. Ik heb laatst
een rebuild gedaan van een 5TB raid 5 array, had ongeveer 8 uur nodig,
waarbij een core van de processor voor 70% werd belast. Dat kon de
server in kwestie nog prima hebben.
- Het crisis argument is door een stomme actie van mij er stevig
onderuit gehaald: op server had ik de disks van een hardware array niet
goed in de gaten gehouden. Een disk faalde zonder dat we het door
hadden. Toen de tweede faalde, was het crisis (natuurlijk). De array
wilde wel weer actief worden op een haperende disk. Nieuwe disks
gehaald, en toen stond ik voor de array. De controller vertelde me wel
dat 'ie niet blij was met beide disks, maar niet welke disk hij nu toch
wel gebruikte. Ik dus met een 50-50 gok er een disk uittrekken. Mis...
- De monitoring van een hardware raid array, vraagt altijd om extra
tooltjes en extra scripts. De integratie van de software raid is veel
mooier. Een foutje daar en je hebt de bovenstaande situatie
- En wat als de raid-controller zelf het begeeft? Zo goed als alle
controllers die ik ken werken alleen met disks die met een controller
uit dezelfde serie zijn geïnitialiseerd. Vaak zijn er tooltjes
beschikbaar om te migreren. Als die al werken met een degraded array of
zonder de oude controller dan is het toch een nachtmerrie om midden in
een crisis eerst de array te moeten migreren naar een nieuwe controller.
Software raid kan je als een controller faalt veel makkelijker omzetten.

groet,

Winfried