Re: MoboRAID & Boot Partitie

On 05/05/2012 07:05 PM, Mark Stunnenberg wrote:
> Je hebt raid1 van een "fake raid" systeem van je moederboard. Ik zou om
> te beginnen het gebruik hiervan al afraden. Gewoon op single discs
> instellen zodat je linux installatie 2 discs ziet.

Zoals je verderop ook al in je e-mail meldt is het inderdaad 'rommel' en
had dit al op verschillende forums gelezen maar de redenen om het toch
te gebruiken is om enige ervaring op te bouwen in het hele RAID ge-
beuren vandaar de keuze.

De achterliggende gedachte hierbij is om in de (nabij) toekomst een
eigen server met goede hardware RAID in beheer te kunnen hebben.

Dit moederbord bood de mogelijkheid dus waarom niet en op een 'oude
fiets' leer je tenslotte 'fietsen'...

> Dan in de debian installer gewoon zelf je mdraid configureren, grub
> installatie is en moet dan gewoon mogelijk zijn op /dev/sda (vergeet
> /dev/sdb niet ;-) en kan je direct in je systeem booten met raid1 setup.
>
> Deze methode heb ik al tig keer toe gepast op systemen zonder enig probleem.

Had hier ook van gelezen (software RAID) en dat het stukken beter was
als die MoboRAID maar dit is de volgende stap/experiment.

> Sorry dat ik niet echt een antwoord op je vraag heb, dit is meer een
> advies.. stap van die fake raid rommel en gebruik of echte hardware
> raid, of mdraid setup in linux voor redundantie.

Bedankt voor het advies en het is gelukkig geen kritisch systeem voor
een klant of zo gewoon een 'autodidact-systeem' om Linux/Debian onder de
knie te krijgen.

Was alleen nieuwsgierig waar het probleem eventueel zit en heb een
tijdje terug ergens gelezen dat GRUB-legacy de oplossing is voor
MoboRAID bij een Debian installatie en dat GRUB2 beter niet gebruikt kon
worden al werd me wel niet duidelijk waarom niet!

> Hier staat een uitleg hoe je dat doet:
> http://kb.haeringer.org/configuring-a-raid1-with-mdadm-on-debian-squeeze/
> (Je kan natuurlijk de partitie indeling zelf bepalen)

Bedankt.

> Groeten,

Insgelijk

> Mark Stunnenberg