Re: Flash problemen na update

Op 11-04-12 18:24, Jens Van Broeckhoven schreef:

> 11.2 is de laatste Adobe stand-alone versie die GNU/Linux zal
> ondersteunen. Uiteindelijk zal je toch gedwongen worden om enkel
> die versie te gebruiken (en te blijven volgen) ...

Ik heb klachten over 11.2 r202, en niet over 11.2 in het algemeen.

Je vergeet te melden dat Adobe nog 5 jaar security en bug-fixing support
beloofd voor Flash 11.2 onder Linux.

Verder is de macht van flash voor een groot deel toch "over" omdat het
niet ondersteund wordt op Apple Ipad's. De sites die het gebruiken zijn
al op grote schaal aan het experimenteren met HTML5. Ik verwacht dat er
weinig ontwikkeld zal gaat worden voor Flash groter dan versie 11.2.

Ik hoop dat er snel een bruikbare OSS implementatie komt. Wat oudere
flash wordt al best redelijk ondersteund door Gnash. Voor nieuwere flash
is de hoop gevestigd op Southpark.

> PPAPI (Pepper API, zoals in Google Chrome) is het enige dat nog nieuwe
> versies zal krijgen.

PPAPI is open source. Misschien is het mogelijk elders een dergelijk
interface te maken. Of een wrapper te schrijven.

> Voorlopig gebruik ik NoScript om problematische flash
> providers te blokkeren.

Wellicht is dat een bruikbaar idee.
Zelf heb ik overigens geen flash op mijn default browser.