Re: geen windowss melding in GRUB

aad de jong schrijft:
> Na installatie van Debian vermeldt het opstartscherm niet Windows en
> kan dit dus niet meer opstarten. Hoe kan ik dit in Linux herstellen?.
> (Ik lees wel verschillende fora waar suggesties staan voor edit GRUB
> maar ik heb liever een antwoord van jullie....

Is os-prober geïnstalleerd?
Zo ja, geef als root het commando:  os-prober
De gevonden OS'en op jouw systeem worden getoond.
Zit Windows daar tussen?
Als dit niet het geval is, dan ziet os-prober hem om een of andere
reden niet, maar dan kun je hem vrij eenvoudig handmatig toevoegen.
Aan een van de 'custom'-bestanden in /etc/grub.d voeg je deze code toe:

menuentry "Windows" {
set root=(hd0,1)
chainloader +1
}

In plaats van "Windows" kun je een zelfgekozen naam gebruiken.

In de plaats van (0,1) geef je aan op welke partitie Windows zich op
jouw systeem bevindt.
De 0 in hd(0,1) geeft /dev/sda aan, 1 is /dev/sdb.
(0,1) is sda1, (0,2) is sda2 enz.

Nu als root nog het commando update-grub geven en na een reboot moet
Windows erbij staan in de lijst.
______________________

Nog even dit: in plaats van een 'custom'-bestand in /etc/grub.d te
gebruiken, kun je hier ook een eigen bestand creëren, b.v. 15_windows.
Het getal bepaalt de positie in het opstartscherm (begin, einde of
ergens tussenin). Aan het begin van die file moeten dan nog twee
regels worden toegevoegd:

#! /bin/sh -e
exec tail -n +3 $0
menuentry "Windows" {
set root=(hd0,1)
chainloader +1
}

Het bestand 15_windows executable maken:  chmod a+x 15_windows

Nog een update-grub, rebooten en voilà, Windows staat er bij in de
lijst.